نظافت هتل و اقامتگاه یکی از اصلیترین چالش های صنعت هتلداری است. از آنجایی که هتلها و اقامتگاهها فضایی عمومی و مشترک به حساب می آیند، باید بهصورت ممتد و مرتب از تمیز بودن آنها مطمئن شد. این قضیه مخصوصا در شرایط به وجود آمدن مشکلاتی مانند همه گیری بیماریهای واگیردار در جامعه بسیار مهم تر می شوند. با اینکه که در شرایط کنونی خودداری از هرمدل سفر داخلی و خارجی برای کنترل شیوع ویروس کرونا خیلی مهم و ضروری است، ولی به طور کلی اصلیترین وظیفه هر اقامتگاهی قبل از هر چیز حفظ سلامت و ایجاد امکانات مطلوب برای رعایت بهداشت و نظافت برای مهمان است. از آنجا که هر اقامتگاه دارای جزئیات و سطوحی است که اکثرا آنقدر تو دید نیستند و ممکن است هنگام نظافت به فراموش شوند، ما در این مطلب تلاش کردهایم با ارائه چک لیستی از تمام مکانهایی که باید برای اطمینان از نظافت اقامتگاه به آنها توجه شود، کار شما را راحتتر کنیم و از فراموش کردن جزئیات نظافت جلوگیری کنیم. امیدواریم مخصوصا در شرایط کنونی این چک لیست بتواند به نظافت هتل و اقامتگاه شما کمک کند و درنتیجه همگی بتوانیم از این بحران جهانی عبور کنیم و بازهم روزهای شادمان را از این همه تلخی جدا کنیم. از این چک لیست میتوان برای نظافت خانه مخصوصا برای کسانی که با افراد مبتلا به این بیماری در ارتباط بودهاند، همچنین بهره برد. ولی قبل از داخل شدن به بحث جزئیات نظافت هتل و اقامتگاه در آغاز ۵ نکته را که باید در هنگام شیوع کرونا قبل از نظافت بدانیم و رعایت کنیم، با یکدیگر مرور میکنیم.
۵ نکته مهم در زمان فراگیری ویروس کرونا درخصوص نظافت هتل و اقامتگاه:
۱.در شرایط کنونی حتما تلاش کنید از سلامت تک تک کارکنان خود و حتی اطرافیان و خانوادههای آنها مطمئن شوید و در صورت به وجود آمدن کوچکترین نشانه شک برانگیز در هر یک از خدمه و یا محیط زندگی شخصیاش، از آنها خواهش کنید که در خانه به استراحت بپردازند. نکته مهمی که باید بدانیم این است که مطابق با پژوهشهای صورت گرفته در چین، حتی اشخاصی که هیچگونه نشانهای از کرونا از خود بروز نداده اند، توانایی این را دارند که در صورت ارتباط با افراد بیمار، ناقل ویروس کرونا باشند. در نتیجه در همچین شرایط بحرانی توجه کردن به زندگی خصوصی کارکنان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
۲. در شرایط بحرانی اصلی ترین مبحث آگاهی دادن برای پیشگیری از منتقل شدن بیماری است. حتما برای کلیه کارکنان خود دورههای آموزش و بالا بردن آگاهی درخصوص ویروس کرونا برگزار کنید تا علاوه بر بالا بردن احساس تعهد و مسئولیت در آنها در شرایط بحرانی، آنها توانایی این را داشته باشند تا در صورت مشاهده کوچکترین نشانهای اقدامات لازم را انجام دهند. شما میتوانید با برگزاری دورهای کوتاه در هتل و اقامتگاه خود، از یک متخصص خواهش کنید تا درخصوص این ویروس و هرآنچه باید از آن بدانید به کارکنان شما آگاهی بدهد. در ضمن میتوانید راههای پیشگیری از این ویروس را به صورت خلاصه در کاغذهایی آماده کنید و بر محلهای مناسب در هتل و یا اقامتگاه خود نصب کنید. شاید اصلا بهتر باشد هر کارمند هتل و یا اقامتگاه شما جزوهای تکمیل از اطلاعات درباره کرونا را داشته باشد.
۳. از وارد شدن اشخاص شک برانگیز و مسافرانی که از شهرهای پرخطر میآیند یا علامت و نشانه ای دارند، برای حفظ جان و سلامتی بقیه مسافران در هتل خود اکیدا خودداری کنید. بازهم تأکید این موضوع ضروری است و خالی از لطف نیست که این ویروس توانایی این را دارد که در اشخاصی که هیچ نشانهای ندارند و فقط با اشخاص بیمار در ارتباط بودهاند وجود داشته باشد و این افراد به ظاهر سالم، خود توانایی این را دارند که ناقل ویروس باشند.
۴. با توجه به طرح تشخیص و درمان ذاتالریه به وجود آمده از ویروس کرونا، یا به عبارتی کووید 19، این ویروس نسبت به اشعه ماوراء بنفش و گرما حساس است. ۳۰ دقیقه دمای ۵۶ درجه سانتیگراد، دی اتیل اتر، اتانول ۷۵ درصد، مواد ضدعفونی کننده دارای کلر، پراستیک اسید و کلروفوم و بقیه حلالهای چربی همگی توانایی این را دارند که اثر بخش باشند و ویروس را نابود کنند، کلرهگذیدین نمیتواند به صورت مؤثر و اثر بخش کرونا را غیرفعال کند. درنتیجه میتوان برای تمیز کردن سطوح میتوان از الکل یا مواد ضدعفونیکننده دارای کلر استفاده کرد. البته این نکته را به یاد داشته باشید الکل ممکن است در هوا بماند و باعث اشتعال و آتش سوزی شود، علاوه بر آن بوی آن ممکن است در محیط داخلی هتل و اتاقها نامطبوع و ناخوشایند باشد. در نتیجه بهترین راه و روش این است که مواد و وسایلی که در برابر حرارت مقاوم تر هستند را با ۱۵ دقیقه جوشاندن در آب و سطوحی مانند فرش و مبل و غیره را با مواد ضدعفونی کننده دارای کلر، شیرآلات و دستگیرهها و غیره را با مواد ضدعفونی کننده دارای الکل تمیز کنید.
۵. آخرین و اصلیترین نکتهای که باید توجهتان را به آن جلب کنید این است که اگر شرایط مبارزه و رویارویی با این ویروس و نظافت هتل و اقامتگاه خود را در این شرایط با مواردی که در این مطلب گوشزد و یادآوری شده است، ندارید، خواهشمندیم برای حفظ جان خود و مسافرانتان برای چند وقتی هتل یا اقامتگاه خود را تعطیل کنید تا شرایط بحرانی کمی بهتر شود. به عبارتی قبل از اینکه کملا مطمئن نشده اید که میتوانید با این بحران مبارزه و رویارویی کنید، از پذیرفتن مسافر جدا و اکیدا خودداری کنید. در خاطرتان باشد که پذیرایی و میزبانی از مسافران در صورتیکه اطمینان نداشته باشید میتوانید از جان و سلامت آنها، کارمندانتان و خود در برابر این ویروس محافظت کنید، یک ضرر تمام و کمال برای خود و جامعه است.
این مطلب بخش اول از گزارش مفصلی از نظافت هتل و اقامتگاه بود. با ما همراه باشید تا به زودی چک لیست نظافت هتل و اقامتگاه را در اختیارتان قرار دهیم.
آنچه در قسمت بعد خواهید خواند:
اتاق ها
راهرو ها
پذیرش
رستوران و کافی شاپ